hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اصفهان| پلاستیک تهدیدی برای محیط‌زیست

اصفهان| پلاستیک تهدیدی برای محیط‌زیست

یکی از موضوعاتی که این روزها دوستداران محیط‌زیست را به‌شدت نگران کرده مصرف بالای مواد پلاستیکی است که به محیط‌زیست آسیب می‌رساند.

 به گزارش ایرنا، ایران در زمره پنج کشور نخست مصرف‌کننده مواد پلاستیکی دنیاست و آمارهای رسمی بیانگر آن است که بیش از سه میلیون تن پلاستیک سالانه در ایران تولید می‌شود و این در حالی است که تجزیه این ماده در طبیعت حتی تا ۵۰۰ سال نیز به درازا می‌انجامد که نیازمند یک برنامه‌ریزی مدون و کارآمد در این زمینه از سوی متصدیان امر است. بااین‌حال بی‌برنامگی و غفلت در مدیریت مصرف پلاستیک‌ها در سال‌های آتی سلامت زیستی مردم را به خطر می‌اندازد و باعث می‌شود و در بخش‌های گوناگون خطرات زیست‌محیطی زیادی ایجاد شود که تبعات زیادی را در پی دارد و غیرقابل‌جبران است. به گفته صاحب‌نظران، ایران نیز در میان ۱۰ کشور پرمصرف مواد و تولیدات پلاستیکی و نایلون است که بر اساس آمار روزانه بیش از سه هزار تن و سالانه نزدیک یک‌میلیون تن پلاستیک مصرف می‌کند. در هفته اگر هر ایرانی یک پلاستیک کمتر مصرف کند سالانه ۸۱۶ میلیون کیسه کمتر مصرف می‌شود که کمک بزرگی به مسائل زیست‌محیطی است و افزایش جمعیت در جهان، رابطه‌ی مستقیم با افزایش تولید و مصرف پلاستیک و درنتیجه انباشت غیرقابل‌کنترل پسماندهای آن دارد.

7 درصد پسماندهای روزانه شهر اصفهان برابر ۷۰ تن نایلون است

علی دهنوی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان گفت: نایلون یکی از اقلامی است که هم‌اکنون به میزان زیادی در پسماندهای شهری وجود دارد و اگر انواع پوشش مواد غذایی مانند پوست پفک، پوست چیپس و غیره هم به آمار آن اضافه شود درمجموع بالغ‌بر ۲۰۰ تن در شبانه‌روز به‌عنوان بخشی از انواع مواد آلی غیر فسادپذیر در اصفهان خواهد بود. او تصریح کرد: به این رقم حدود ۵۰ تن انواع ناخالصی‌های دیگر مانند پوشک و منسوجات نیز اضافه می‌شود؛ بنابراین سرجمع حدود ۲۵۰ تن در شبانه‌روز انواع مواد آلی فسادناپذیر است که تولید و جمع‌آوری می‌شود. این رقم با رطوبتی که از مواد آلی فسادپذیر جذب می‌کند تا ۳۵۰ الی ۴۰۰ تن نیز می‌شود. او اظهار داشت: درباره روز بدون پلاستیک، شهرداری اصفهان از خودش شروع کرد و فروشگاه‌های کوثر شهرداری ملزم شدند که دیگر از پلاستیک و نایلون استفاده نکنند. دهنوی همچنین با اشاره به استفاده از فرایند پیرولیز برای تبدیل و استفاده مجدد از انواع پلاستیک‌ها اظهار داشت: نایلون‌ها و پلاستیک‌ها از ترکیبات نفتی شکل‌گرفته‌اند که با فرایند پیرولیز می‌توان، آن‌ها را به ترکیبات نفتی برگرداند. او تصریح کرد: تلاش ما بر این است که یک واحد در این زمینه در اصفهان راه‌اندازی شود و اگر این اتفاق بیفتد بخش اعظم این مواد می‌تواند به ترکیبات نفتی تبدیل شود و در سایر بخش‌های صنعت مورداستفاده قرار گیرد. در این صورت دفن پسماند به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد که در زمره شهرهای بدون دفن قرار می‌گیریم. مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به جمع‌آوری روزانه حدود ۱۰۰۰ تن پسماند تر و خشک در شهر اصفهان گفت: ۶۰۰ تن پسماند تر و فسادپذیر در کارخانه کود آلی تبدیل به کمپوست شده و در کشاورزی و فضای سبز استفاده می‌شود. او با بیان اینکه هم‌اینک روزانه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پسماند غیرقابل بازیافت وجود دارد (انواع نایلون‌ها و پلاستیک‌ها، منسوجات و غیره)، گفت: با فرآیند پیرولیز، این نوع پسماند به ترکیبات نفتی تبدیل خواهند شد. مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان بیان داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های ما کاستن دفن همه پسماندها با سازوکار و تجهیزاتی است که بازیافت را افزایش و حجم انبوه آن‌ها را کاهش می‌دهد. او تصریح کرد: حتی اگر روزی با استفاده از علم و فناوری همه پسماندها بازیافت شوند نباید از صرفه‌جویی در مصرف مواد و تولید پسماند غافل بود، چراکه آن‌ها ممکن پس از بازیافت دوباره به چرخه زندگی انسان‌ها برگردند و منجر به آسیب‌های زیست‌محیطی و بهداشتی شوند بنابراین کاهش تولید پسماند یک اصل مهم زیست‌محیطی است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد